Chyba v e-shopu Reebok: Boty za 60 Kč? Kauza, která otestovala trpělivost českých zákazníků i právní kličky
Víkend jako každý jiný se pro tisíce českých zákazníků proměnil v nákupní horečku. Na oficiálním e-shopu sportovní značky Reebok se objevily produkty za ceny, které zněly až příliš dobře na to, aby byly pravdivé. A také nebyly. Kauza, která se okamžitě stala virální, otestovala nejen rychlost nakupujících, ale také jejich trpělivost a právní povědomí. Podívejme se na celý případ podrobně a na to, jaké poučení si z něj můžeme odnést.
Co se přesně stalo? Chronologický přehled „kauzy Reebok“
Všechno to začalo během víkendu 7. a 8. června 2025, kdy na české verzi oficiálního e-shopu Reebok nastala fatální technická chyba. Z dosud nejasných příčin systém přestal správně převádět ceny z eur na české koruny. Místo standardního kurzu použil poměr 1:1. Výsledek? Produkty, které běžně stojí stovky eur, se najednou nabízely za stejnou číselnou hodnotu v korunách. Zákazníci tak mohli vkládat do košíku zboží v hodnotě několika tisíc korun za pouhých několik stovek.
- Virální šílenství: Informace o chybě se začala šířit rychlostí blesku po sociálních sítích a diskuzních fórech. Tisíce lidí se vrhly do nákupního šílenství s vidinou neuvěřitelně výhodného nákupu. Objednávky pršely jedna za druhou a skladové zásoby se rychle tenčily.
- Ticho po pěšině a následná reakce: Po víkendové euforii přišlo pondělní vystřízlivění. Zákazníkům začaly do e-mailových schránek chodit zprávy od společnosti Reebok. Obsah byl pro všechny stejný: omluva za technickou chybu a oznámení o stornování všech objednávek učiněných za chybně uvedené ceny.
- Náplast v podobě slevy: Jako kompenzaci za způsobené problémy a zklamání nabídl Reebok zákazníkům slevový kód na 10 % na příští nákup. Tento krok však mnoho nakupujících vnímalo spíše jako výsměch než jako adekvátní omluvu.
Právo na vaší straně? Podrobný pohled na právní aspekty
Nejčastější otázka, která v diskuzích padala, zněla: „Mám na zboží za tuto cenu nárok?“ Odpověď, ač pro mnohé neuspokojivá, je ve většině podobných případů jednoznačná: nemáte. Podívejme se proč.
- Vznik kupní smlouvy: Mnoho lidí se mylně domnívá, že odesláním objednávky automaticky uzavírají platnou kupní smlouvu. Podle českého práva je ale odeslání objednávky zákazníkem pouze návrhem na uzavření smlouvy. Kupní smlouva jako taková vzniká až v momentě, kdy prodejce tento návrh akceptuje – typicky zasláním potvrzení o přijetí objednávky (pozor, nezaměňovat s automatickým e-mailem o zaevidování objednávky). Dokud k tomuto potvrzení nedojde, obchodník není k ničemu zavázán.
- Argument „zjevné chyby v ceně“: I kdyby e-shop objednávku automaticky potvrdil, má v ruce velmi silný argument, kterým je zjevný omyl. Podle § 1793 občanského zákoníku je smlouva neplatná, byla-li uzavřena v omylu a druhá strana o tomto omylu musela vědět. Je zřejmé, že nové značkové boty nemohou stát 60 Kč, když jejich běžná cena je několik tisíc. Každý průměrně uvažující spotřebitel si musel být vědom, že se jedná o chybu, nikoli o reálnou slevovou akci.
- Pohled České obchodní inspekce (ČOI): ČOI se k podobným kauzám staví konzistentně. Pokud je chyba v ceně zjevná a prodejce situaci aktivně řeší (stornuje objednávky, komunikuje se zákazníky), nejedná se z jeho strany o klamavou obchodní praktiku. Problém by nastal, kdyby obchodník takové ceny používal úmyslně k nalákání zákazníků a následně je nutil k nákupu dražšího zboží. To se v tomto případě nestalo.
Poučil se Reebok? A co ostatní e-shopy?
Kauza Reebok není v českém prostředí ojedinělá. Podobných chyb, ač možná ne v takovém měřítku, jsme v minulosti viděli již několik. Pro značky je to vždy velká zkouška krizové komunikace. Zatímco rychlé a transparentní jednání může poškození reputace minimalizovat, necitlivá reakce může zákazníky odradit na dlouhou dobu. Nabídnutá 10% sleva byla mnohými vnímána jako nedostatečná a zanechala v zákaznících pachuť zklamání.
Pro e-shopy je to jasné ponaučení: investice do robustních technických systémů a vícestupňových kontrolních mechanismů se vyplácí. Lidský faktor i technika mohou selhat, ale klíčové je mít připravený scénář, jak v takové situaci rychle a efektivně komunikovat.
5 tipů pro chytrého nakupujícího: Jak postupovat, když narazíte na podezřele nízkou cenu
- Ověřte si obchodníka: Pokud narazíte na neuvěřitelnou cenu na neznámém e-shopu, buďte maximálně obezřetní. Může se jednat o podvod. V případě zavedených značek jako Reebok je riziko podvodu minimální, ale pravděpodobnost chyby vysoká.
- Zachovejte si důkazy: Než nakoupíte, udělejte si snímek obrazovky (screenshot) s nabídkou a cenou. Může se hodit pro případnou pozdější argumentaci.
- Neplaťte předem, je-li to možné: Pokud e-shop nabízí platbu na dobírku, využijte ji. Vyhnete se tak případným komplikacím a zdlouhavému čekání na vrácení peněz v případě zrušení objednávky.
- Sledujte komunikaci e-shopu: Pečlivě si přečtěte potvrzovací e-maily. Stojí v nich, že objednávku „evidují“, nebo že ji „závazně potvrzují“? To je klíčový rozdíl.
- Buďte realisté: Ačkoliv je představa nákupu za zlomek ceny lákavá, zachovejte si zdravý rozum. Pokud se obchodník omluví a objednávku zruší, nebuďte zklamaní. Šance na úspěch v případném sporu je, jak jsme si ukázali, prakticky nulová.
Kauza Reebok je ukázkovým příkladem toho, jak snadno může v digitálním světě dojít k chybě s masivním dopadem. Pro zákazníky je to připomenutí, že ne vše, co se na internetu třpytí, je zlato. Pro firmy je to pak varovný prst a lekce z krizového managementu. Ačkoliv rozhořčení některých zákazníků je pochopitelné, právo v těchto případech chrání obchodníka před zjevnými omyly.
A co vy? Patříte mezi ty, kteří si něco objednali? Podělte se o své zkušenosti v komentářích!